Kvällstankar om mat

Några dagar efter nyår bestämde vi oss för att gemensamt försöka ändra våra matvanor lite. Jag har sedan jag blev 'vuxen' aldrig ätit särskilt onyttigt, men heller kanske inte hälsosamt, varierande så klart på var och hur jag har bott och jobbat. Men jag har aldrig ätit överdrivet mycket skräpmat (bitvis för att jag helt enkelt inte haft råd med sånna matvanor) och heller inte ätit massor av godis. Trots att jag älskar godis. Och kakor. Dvs har jag godsaker hemma så äter jag dom direkt, det finns inget stopp. Jag har aldrig förstått mig på dom som kan ha fulla skåp med godsaker och sen inte äter det, utan mest har det där. Ifall de blir sugna. Jag är ALLTID sugen om det finns. Därför ser jag helt enkelt till att inte köpa. Detta har funkat kanon för mig, att ha självbevarelsedrift i affären när jag saknar det hemma. Dvs tills jag träffade någon med andra vanor än mig själv...

Sen jag och L träffades och bott tillsammans fast isär så har alla vanliga vanor gällande mat och godis hoppat från balkongen. Dvs vi upplevde vår obligatoriska sambo-fetma (ni vet det där som uppstår när 1 vana + 1 vana ska bli 1 ny gemensam vana, men istället blir 2 taskigt kombinerade vanor = 2 taskigt behandlade magar och kroppar) som särbos. Helt plötsligt fanns det istället för en fylld kyl och frys två ständigt halvtomma kök som gjorde det så mycket enklare att stanna till på vägen hem och köpa med oss pizza eller hamburgare. Eller att äta det som aldrig tycktes sina i köksskåpen. Pasta.

Efter tre veckor på resande fot med öl och nudlar, och på det två veckor med helgmat och julgodis, kände vi att det var dags att ta tag i detta på riktigt. Tillsammans. Och nu när vi blivit sambos på riktigt och har en gemensam kyl och frys, så går allt så mycket lättare. Vår tanke har varit att kick-starta vårt samboskap och vår nya mer träningsbaserade livsstil med en lite mer kontrollerad kosthållning. Så just nu har vi valt att i det stora hela försöka plocka bort mycket av sockret, hitta andra alternativ till kolhydraterna och framförallt öka mängden frukt och grönt. Och genom detta hitta nya vanor som vi känner att vi kan leva med och som vi mår bra av, utan att överdriva varken det ena eller det andra. Att hitta balansen mellan pastan och salladen, köttet och såsen, och må bra.

Att tvinga sig själv att äta efter en viss diet full med förbud är ingenting jag tror på, det är i mina ögon en lika onyttig och olycklig livsstil som att bara äta skräp. Jag tror på att äta det man mår bra av, när man äter det såväl som efter man ätit det. Att prova nya saker, och experimentera och leka med maten. Att hitta en livsstil som man mår bra av, både i kroppen och i huvudet. För jag älskar godis. Och kakor. Och pizza. Och rödvin. Och bågar. Och avokado. Och hallon. Och kött. Och fisk. Och mango.

Så när vi bloggar mat så gör vi det för att vi hittat nåt nytt och gott som vi gillar, och som vi vill komma ihåg och dela med oss av. Så för att avsluta detta lite virriga inlägg (L tittar på fotboll, jag har tråkigt) så slänger jag in ett citat från Jonas Gardells Twitter häromdan. Bara för att all extremism är tacksamt att driva med.

E

Kommentarer:

1 mammaKarin:

Kloka ord från Emma o ett klockrent citat, haha! Puss o kram på Er!

2 Elin:

Helt rätt! Alla varken kan, eller mår bra av att äta lika. Det gäller att hitta det som passar en själv och sen köra på det och acceptera att alla är olika :-)

3 mamma Eva:

Som sagt kloka tankar och roligt skrivet. Ha det gott, kram

Kommentera här: